
Mnozí možná pamatují, jak v letech 2014-17 obohatil naši školu projekt Erasmus +, tehdy s našimi finskými a chorvatskými partnery. Po třech letech od jeho ukončení se nám podařilo získat grant z EU na další podobný projekt, tentokrát s nově nalezenými partnerskými školami v Lotyšsku a Španělsku.
Projekt je koncipován jako dvouletý, tedy od školního roku 2020 do 2022. Naši lotyšští partneři jsou základní školou pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a nachází se přímo v hlavním městě Riga. Španělská škola je kombinací základní a střední školy a je situována v městečku Pilas, poblíž známé Sevilly.
Jako hlavní cíl projektu vidím snahu přivést žáky k turistice v přírodě jako prvku zdravého životního stylu a prostředku k poznání světa. Projekt nese název Hiking – Explore And Learn! – v překladu „Pěší turistika – prozkoumávej a uč se!“ a ukáže žákům, že v rámci pěší turistiky se mohou seznámit s nejrůznějšími poznatky z oblasti zeměpisu, dějepisu, přírodopisu a problémů životního prostředí. Ty budou dále zpracovávat do podoby, která může být využita i jinými lidmi. Hlavním projektovým výstupem bude totiž turistický průvodce pro oblast Beskyd (a v zahraničí pro oblasti měst Pilas a Riga), který bude pro turisty zábavným a interaktivním doplněním výletů. Žáci do turistického průvodce zveřejní nejen mapky tras, náročnost i zajímavosti k procházeným místům, ale také QR kódy, pod kterými si turisté budou moci prohlédnout videa natočená na našich výletech a zároveň si vyplnit různá interaktivní cvičení. Ta budou v průvodci i v tištěné podobě. Znáte tu situaci, kdy jde rodina na výlet s dětmi a ty stále jedou tu svou písničku? „ Mě to nebaví, kdy už tam budem? Je to ještě daleko? Mě bolí nohy…“. Nebude nic jednoduššího než vytáhnout našeho turistického průvodce a/nebo mobil a k svačinkové přestávce dětem pustit video, nechat je vyplnit křížovku nebo jim ukázat pár zajímavostí k trase.
V současné době jsme ve škole vytvořili skupinku 14 žáků 7. ročníku a učitelský projektový tým. Náš projekt započne úvodními hodinami vyučovanými metodou CLIL v anglickém jazyce, kdy se žáci seznámí s různými informacemi o trase v Beskydech, a na tu pak společně vyrazíme. Tam žáci budou vyplňovat pracovní list a natáčet video. Takové výlety proběhnou během dvou let čtyři v každé ze zúčastněných zemí. Pak bude následovat stříhání videa a tvorba průvodce. Jako vedlejší produkt vznikne i brožura CLIL výukových plánů doplněných o pracovní listy.
Vyvrcholením projektu by však měla být návštěva Španělska a Lotyšska pro naše žáky a my bychom také měli hostit děti a učitele z těchto zemí.
I když je doba velmi nejistá a nemůžeme předem vědět, který z našich
plánů nám šíření onemocnění COVID-19 překazí, rozhodli jsme se i přesto pustit
s vervou do nového projektu a přinést našim žákům zpestření běžné školní
výuky o kulturní rozhled, využití anglického jazyka v praxi
v komunikaci se zahraničními žáky i v CLIL hodinách, zlepšení
dovedností v práci s digitálními technologiemi, nalezení vztahu
k turistice a přírodě a také doufáme, že najdou nové přátele.
Držte nám palce, startujeme…. Mgr. Hana Břoušková.