Erasmus v Padově

Deset dnů ze své řádné dovolené jsem ráda obětovala kurzu s názvem  „17 cílů udržitelného rozvoje – od plánování hodin až po výuku.“ Kurz se konal v italské Padově. Místo atraktivní, téma, o kterém toho zas tolik nevím, tak proč si nerozšířit obzory?

        Co to jsou cíle udržitelného rozvoje, ke kterým se zavázala i naše země? Tyto cíle se zabývají všemi aktuálními globálními výzvami včetně chudoby, hladu, přístupu k základním veřejným službám a jejich kvality, nerovností, změny klimatu, ztráty biodiverzity atd.  Hned při prvních přednáškách mi bylo jasné, že jsem na správném místě. Přednášející měly připravené prezentace o tom, jak si na tom stojí s dodržováním těchto cílů země, které měly své zástupce v tomto kurzu. Konkrétně se jednalo o Rumunsko, Irsko, Portugalsko, Německo, Řecko a ČR. Vyslechla jsme si přednášky na témata, nad kterými bychom se měli zamyslet všichni. Jen namátkou – diskuze se vedly nad overturismem, rychlou módou, lokálními potravinami, mluvili jsme o genderových otázkách ve škole, nadúžívání léků, celý blok se týkal mikroplastů kolem nás, zajímavé byla i přednáška o drancování půdy a porovnání zastoupení druhů stromů v naší krajině a řada zajímavých témat k zamyšlení pro každého a řada dalších zajímavých témat. Přednášející nabídly aktivity, které je možné ve škole využít ve všech předmětech. Naučit děti pracovat s recyklovanými materiály, nevytvářet další odpad, hýbat se, myslet lokálně, chodit do školy pěšky, neplýtvat se školními obědy, zajímat se o to co jím, z jakých materiálů je mé oblečení, co obsahuje denní kosmetika, omezit plasty…. Věřte nebo ne, v portugalské soukromé škole ani nemají odpadkové koše, děti mají svačiny i obědy ve školní jídelně /co si naloží, to si také sní/ a na dobrou vodu z kohoutku si nosí školní láhev.

         Nad tématem udržitelnosti bychom se měli zamyslet všichni a v tomto duchu vést i děti k zodpovědnosti nad stavem naší planety. Tento kurz doporučuji všem svým kolegům.

Magdalena Hrstková